
ANR EnDansant project
The ENDANSANT project proposes to interrogate the construction of the profession of dance teacher, the conditions and places of its exercise between the seventeenth century and the twenty-first century in France. Based on sources of diverse natures (manuscript, iconographic, printed, oral), private or public, and from the conflicts and moments of tension opposing the teachers to the various authorities that govern them, the study will seek to identify this socio-professional category, to define the legal frameworks of their activity and the conditions of its exercise.

For a history of teachers∙es in dance
The history of dance has focused on the history of performances, whose great figures are choreographers and professional dancers, omitting essential actors, namely teachers∙es. Yet they are present∙es in all strata of society, with a role of great importance: they shape bodies and minds, animate balls that scandalize social life. The singularity of their action and their status are manifested in the tensions at the heart of which they regularly find themselves.
The EnDansant project lays out the milestones of their history, focusing first on the regulatory framework and the conditions in which their activities take place, and attempting to relate this social, regulatory, and administrative history to their aesthetic and pedagogical practices.
The ANR EnDansant project is made possible through privileged collaborations with three institutions:
- the National Archives
- the Bibliothèque nationale de France
- the National Dance Center
This project, funded by the ANR (2021-2025), is led by Emmanuelle Delattre-Destemberg (coordinator), Marie Glon and Guillaume Sintès.
Liste des évènements associés passés et à venir :
- Journées de recherche et d’expérimentation "Enseigner la danse (France, Europe, fin XVIIIe s. – premier tiers du XXe s.)", Université Polytechnique des Hauts-de-France (Valenciennes), 29 et 30 juin 2023 ;
- Colloque "Les espaces de la danse : scènes et images entre 1850 et 1950", Université de Lausanne, 27 et 28 avril 2023 ;
- 25th Symposium of Oxford ‘The Opera Rat’: Costume and Representation of a Physiology of Theatres in the Nineteenth Century", 18 avril 2023
- Table ronde "Construction et défense du métier de danseur et de danseuse" (1830-2019), Université de Strasbourg, 31 mars 2023;
- Table ronde "La formation musicale des maîtres à danser au XVIIe et XVIIIe siècles", Centre national de la danse (Pantin), 25 novembre 2022 ;
- Séminaire d'automne EnDansant "Penser les sources de l'histoire du métier d'enseignant.e en danse", INHA, 24 septembre 2022;
- Journées de recherche et d'expérimentation "Enseigner la danse aux XVIe et XVIIIe siècles", Université de Lille, 9 et 10 juin 2022 ;
- Colloque "Création, représentation et sociabilité au féminin : entre scènes publiques et spectacles de société (1650-1914)", Université de Lausanne, du 6 au 8 avril 2022 ;
- Séminaire "Pédagogie dans les écoles d'arts : archives en partage", École nationale des Chartes (Paris), 14 décembre 2021 ;
- Journée d'études "Discipline des corps et des esprits : jalons pour une histoire des professeurs de danse, XVIIe-XXe siècles", Université de Strasbourg, 3 décembre 2021.
Information et calendrier sur le Carnet Hypothèses du projet
Scientific events
